8. prosince 2012

Miloš Urban - Hastrman

Hastrmana jsem četla na základě doporučení pana Arogantního. Zatím je to příliš čerstvé na to, abych mohla být zcela objektivní, ale zapsala se ve mně hodně silně.
Na začátku je krásná, poetická, aby v půlce přišla facka v podobě posunu o 200 let dopředu, do současnosti. V tomhle předělu do mě vjel neuvěřitelný vztek nad touhle hloupou byrokracií, nad "demokracií", nad "zákony". Každý si dělá, co chce, na co mu stačí peníze na úplatky nebo na co mu dostačují známí. Nikoho nezajímá, co se děje s touhle planetou, nikoho netrápí, kam se to vlastně řítíme. A když už se náhodou najde někdo, komu není lhostejné, co se děje, tak nemá možnost s tím něco udělat.
V té knize to nakonec dopadlo dobře, jenže ve skutečném životě se neděje nic. Všechno je stále stejné. Neměnné.
Přemýšlím, jestli tuhle knihu dokáže docenit i někdo, komu na přírodě zas tak nesejde. Kdo si ještě nestihl uvědomit, že se ženeme do záhuby. Bojím se, že ne. Ještě před dvěma lety bych pouze řekla, že ta kniha je dobrá. Dneska to vidím úplně jinak.
Je mi smutno, že to lidi nevidí. Je mi líto, že jsou lidé lhostejní. Dá se to vůbec nějak změnit? Je šance na to, že bude jednoho dne lépe?

6 komentářů:

  1. Zrovna jsem řešila, že bych potřebovala nový impuls na něco ke čtení. Určitě si ji v dohledné době přečtu :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Rozhodně doporučuju :) Myslim, že tobě by se taky mohla líbit :)

    OdpovědětVymazat
  3. Už jen to, že o tom někdo píše podle mě znamená, že šance tu je. Zajímavé je, že většině lidí se druhá polovina Hastrmana nelíbí, působí na ně moc jako ekologická agitka. Je pravdou, že literárně to knihu posunulo hodně jinam, ale myslím, že není špatné, když kniha kromě skvělého příběhu a zpracování má i jasný názor na nějakou věc a vyjádří ho. Umění by mělo být angažované.
    Věřím, že zrovna Hastrmanovi by se naopak mohlo podařit nenápadně zasadit semínka pochyb a touhy po změně do myslí, které třeba příroda prvotně nezajímá. Pořád věřím, že máme šanci to změnit ...

    OdpovědětVymazat
  4. Mně se ta druhá polovina taky moc nelíbila. Ale z naprosto jiných důvodů - právě pro ten kontrast, pro to upozornění na to, jaké to bylo tehdy a jak to vypadá dneska. Já doufám, že to bude lepší, jsem optimista, ale občas se neubráním pocitům, že ani nemá cenu se snažit...

    OdpovědětVymazat
  5. Já jsem od M. U. četl Sedmikostelí. Docela se mi líbilo, ale zas ne tolik, abych si půjčil něco dalšího.

    OdpovědětVymazat
  6. Já jsem od něj nic jinýho nečetla, takže nemůžu srovnávat. Ale tohle mě chytlo hodně. Pokud bys mu chtěl dát ještě šanci, tak doporučuju tohle.

    OdpovědětVymazat