19. března 2012

Když řeknu, že jsem vegan.

Tak mě napadlo sepsat různé argumenty a dotazy, které se na mě hrnou, pokud se někde zmíním o svých stravovacích (a nejen stravovacích) návycích, případně kam se taková debata zvrtne.
  • Živočišné bílkoviny ničím nenahradíš.
  • Budeš nemocná.
  • Kdybychom ta zvířata nejedli, tak by vyhynula.
  • Pokud nebudeme jíst my je, budou jíst oni nás.
  • V přírodě se zvířata taky mezi sebou pojídají.
  • Tím, že budeš jíst vajíčka a mléčné výrobky, přeci nikomu neubližuješ.
  • Tak mě je těch zvířat taky líto, ale když já bych bez masa žít nemohl.
  • Jako ať si ti vegani dělají, co chtějí, ale za to, že tím trápí děti, bych je pozavíral.
  • Kdyby se kráva nedojila, tak by jí to vemeno prasklo.
  • Lev taky loví zvířata a nemá kvůli tomu výčitky.
  • No jo, ty musíš vždycky nějak vybočovat.
  • A já jsem si vždycky myslel, že ty jsi docela rozumná.
  • Když na ty záběry z jatek a velkochovů se nesmíš koukat.
  • A příště nám budeš tvrdit, že nás práškují z letadel, ne?
  • A to nemůžeš ani šunku? Ani ryby nejíš? A co masový vývar, to taky ne?
  • Kde bereš bílkoviny/vápník/železo?
  • A proč provádíš takový bláznivý věci?
  • Ale já si kupuji věci v BIO kvalitě.

Dál už mě nic nenapadá, ale pokud vás napadne něco originálního, co jsem ještě neslyšela/nečetla, sem s tím. Ráda se pobavím.

13 komentářů:

  1. Tak to asi brzy umřeš.
    A co teda vlastně jíš, kořínky?
    Ty záběry z velkochovů, to je stejně jen lež nebo jsou to jen vyjímky, to nemůžeš paušalizovat.
    Vegani, to je nějaká sekta, ne?

    Ale teď mě pobavil číšník, pod bezmasými jídly byly kapustové karbanátky, tak si objednávám a on mi říká, že ho to mrzí, ale že je v nich špek a že by mi to třeba mohlo vadit. Tak jsem ho ubezpečila, že to by mi tedy vadilo. Jen tak jsem se tedy ptala, proč je to pod bezmasými jídly. A on: "protože jsou to debilové".

    OdpovědětVymazat
  2. "Kdyby se kráva nedojila, tak by jí to vemeno prasklo." jj stejně jako se to děje ženám co mají moc mlíka :D já se neustále hádala o těch bílkovinách, jakože ty rostlinné nejsou plnohodnotné (já to furt nechápu, co by v těch bílkovinách mělo jako chybět), ale to mě nijak netrápilo, když mi to řikala holka, co nesnídá, jí až večer a většinou jen pečivo a poradit si nenechala
    lidi mají prostě pocit, že to co dělá veškerá společnost je to správné časem prověřené, ale neni to pravda, pro každého je dobré něco jiného... a navíc, ještě nikdy v historii Země nebylo tolik lidí-všežravců, takže více veganů bude jen pro užitek té společnosti :)

    OdpovědětVymazat
  3. potvůrka: Jo, na ty jsem zapomněla:D A ten číšník je sympaťák:) Já už si v hospodě dávam jenom pivo nebo kafe. Já jim nevěřim ani nos mezi očima. A to i v případě, že bych se rozhodla, že si dám jen vegetariánské jídlo, s veganským se můžu jít rovnou zahrabat:)
    Kristýna: Tak v některých možná chybí nějaký typ aminokyseliny, ale ta se podle mě do toho těla může dostat s jiným jídlem (třeba v ovoci nebo zelenině). A třeba sója má asi všechny, ale možná ten poměr není takový, jaký je potřeba ke stavbě lidské bílkoviny. Ale nevím, to je jen domněnka.

    OdpovědětVymazat
  4. to s tím vemenem mě fakt rozesmálo ;-)

    OdpovědětVymazat
  5. Spousta lidí si to myslí. Prostě se to tak nějak šíří a lidi tomu věří. Je to jednoduché, alespoň pak mají lidi důvod se mléka nevzdávat.

    OdpovědětVymazat
  6. Nemám nic proti vegetariánům a veganům, pokud jsou uvědomělí. Rostlinné bílkoviny jsou neplnohodnotné, takže člověk nekonzumující maso, mléko a vejce, musí sestavovat jídelníček tak, aby kombinací rostlinné stravy získal bílkovinu plnohodnotnou (tedy aby tělo dostalo všechny esenciální aminokyseliny).
    Pixie, promiň, ale pokud se takhle chceš opravdu stravovat, tak by sis měla nejdřív něco nastudovat místo toho fňukání, že vám veganům nikdo nerozumí.
    Už jenom to, že si myslíš, že získáš aminokyseliny z ovoce a zeleniny ( výjimkou jsou luštěniny a olejniny) je docela zvláštní.
    Taky je důležité brát v úvahu to, že stravitelnost bílkovin z různých zdrojů se liší...
    Lenka

    OdpovědětVymazat
  7. Myslím, že jsem toho nastudovala docela dost. Tělo s bílkovinou udělá to, že ji rozloží na aminokyseliny, což tělo docela zatíží, proto je člověk potom takový unavený, to se po ovoci nestane. Z těch rozložených aminokyselin si tělo složí tu bílkovinu, kterou potřebuje. A všechny tyto aminokyseliny má například pampeliška (a listy pampelišky se jíst dají). A i když nevím, jaké aminokyseliny tělo potřebuje a jaké jsou ve kterém ovoci, ale to neznemená, že se rostlinou stravou nedají získat. Já se jen ovocem a zeleninou (zatím) nestravuji, takže si myslím, že si můžu dovolit nevědět.
    A tenhle článek neměl být fňukáním o tom, že nám nikdo nerozumí, mělo to být trochu pro pobavení a taky jsem chtěla dát podnět k tomu, abyste přišli s nějakými argumenty, které jsem ještě neslyšela, a ne aby se nás pořád všichni ptali na bílkoviny.

    OdpovědětVymazat
  8. Můj děda: "Pokud to kuře nesníš ty, tak ho sním já. A jakej v tom je rozdíl?" Já: "Mám dobrý pocit a ty by ses měl aspoň trochu stydět."
    Každopádně vše jsem slyšela. Až na ty práškovací letadla. Také tě unavuje být většinou jedna proti všem? A když se to sejde tak několikrát týdně vysvětlovat proč tím veganem jsi? Mě docela dost často a divím se, že jsem to ještě nevzdala. To kvůli zvířatům.

    OdpovědětVymazat
  9. :D Tak to na mě ještě nikdo nezkusil, ale taky dobrý. A ty práškovací letadla jsou asi jediný originální komentář, který jsem kdy dostala:)
    Taky mě to už začíná unavovat, nedávno jsem jednoho kluka v práci odbyla ještě před tím, než se vůbec začal vyptávat, řekla jsem mu, že stejně mi neřekne nic nového, co jsem ještě neslyšela, tak pak už se jenom spíš ptal, jak jsem se k tomu dostala, ale nesnažil se mi vnucovat svůj názor:)

    OdpovědětVymazat
  10. :D:D:D:D:D tak tohle mě opravdu, opravdu pobavilo! Díky!

    OdpovědětVymazat
  11. :D ..tohle je fakt dobrý. Něco znám moc dobře a to jsem jen vegetariánka. Někdy je lidská demence naprosto neuvěřitelná.

    OdpovědětVymazat
  12. Já jsem vegetariánka moc dlouho nevydržela, takže si nejsem jistá, co všechno jsou lidé schopní říct "jen" vegetariánům, ale lidi nemají rádi, když se nad ně tímto "nadřazujeme"... Co naděláš:)

    OdpovědětVymazat
  13. Vy za žádná práva zvířat nebojujete, vy jste nevzdělaný pokrytec, který se klidně láduje exotickým ovocem, jehož pěstování a transport až do vašeho oblíbeného obchodu má mnohem horší ekologický dopad, než kdybyste jedla lokální drůbež a krávy z bio chovů. Ale hlavně že banány, mango apod. nejsou zvíře, že? Ale že kvůli jejich pěstování byl zničen původní les a povražděny statisíce zvířat, případně prodány na černý trh jako "mazlíci" nebo do laborek na pokusy....to už nevidíte. Stejně tak nevidíte, že vaše zdraví zničené vege stravou si musíte chránit léky a doplňky stravy testovanými na zvířatech. Stejně tak nevidíte, že vaše oblíbená soja je z drtivé většiny GMO sračka, že se kvůli pěstování vege jídel ničí lesy a nahrazují lány polí, že při sklizni jsou v tom poli usmrceny mláďata zvířat (srnečci, zajíčci...), že drtivá většina polí prostě není bio a stříká se chem. hnusem... A jen tak mimochodem, jediné kvalitní přírodní hnojivo na vaši vege stravu je chlévská mrva, a zajímalo by mě, čím ji jako vegani chtějí nahradit, když by se přestala chovat hospodářská zvířata a zdroj tohoto jediného dokonalého přírodního hnojiva by zmizel ze světa? :) A jak si představujete udržení lučních společenstev vzácných druhů rostlin a drobných živočichů bez pasení dobytka? to vám nevadí, že ve vege dystopii by vymřelo tolik druhů? Prostě vegani nejsou nic jiného než sekta pokrytců a nevzdělanců. Veganům bych zakázala vychovávat děti - viz. případ z Německa nebo Rakouska, kde vyšinutí vegenazi způsobili smrt svého dítěte tím, že ho krmili jen vege stravou. A víc takových případů, včetně ČR, neskončilo stejnou tragédií jen proto, že se děti včas dostaly do nemocnice na kapačky.

    OdpovědětVymazat