5. února 2012

Průvodce netestovanou kosmetikou aneb jak to dělám já

Před pár dny psala potvůrka o netestované kosmetice, což mě přivedlo k myšlence sepsat kosmetiku, kterou používám já. O kosmetice s certifikátem BDIH se všude uvádí, že není testovaná na zvířatech. Pokud si přečtete podmínky na oficiálních stránkách tohoto certifikátu, najdete tam zašantročenou poznámku o tom, že třetí strany testovat mohou. Takže BDIH jsem ze seznamu vyloučila, i když ne u všech značek to možná je právem.
Jako alternativu k BDIH jsem našla české certifikáty CPK a CPK BIO, které má například saloos. Zde jsem žádnou zastrčenou poznámku nenašla, tak snad je to skutečně bezpečné.
A samozřejmě nikdy neuděláte chybu, pokud bude mít kosmetika certifikát HCS. Tady je seznam značek, které HCS mají.
Předem se přiznám, že ne všechna kosmetika, kterou používám, je netestovaná. Má to dva důvody. Vegankou jsem přibližně půl roku a některé výrobky mám ještě z doby před tím (odličovač, denní a noční krém, pleťovou vodu, pastu na zuby s BDIH certifikátem, tělové mléko). Druhý případ je prací prášek. Oblečení si vozím prát domů. A prát si svoje oblečení extra v netestovaném pracím prostředku je k přírodě méně šetrné, než když si vyperu s ostatními členy rodiny v testovaném prášku. A rodiče těžko přesvědčím o tom, aby pořídili něco netestovaného.
Napíšu vám alespoň, pro co se zřejmě budu rozhodovat, až mi dojdou zásoby.
Rozdělím to na více článků a dneska se podíváme na naprostý základ, bez kterého se neobejde zřejmě žádná žena a ani většina mužů.

Protože mi pasta dochází, už jsem si pořídila tuto, má HCS certifikát a chutná sice o něco líp než běžné pasty na zuby, ale ta bylinná BIODENT, kterou jsem měla doteď, byla lepší. Měla však jen BDIH, takže u té Jason přeci jen zůstanu. Koupit jí můžete například tady. Je sice dražší, ale je to větší balení, takže nějaký ten měsíc vydrží.

Lush šampuky. Soak and float, Jumping juniper a New. Mýt si s nimi vlasy je snadné, namočíte vlasy, párkrát přejedete pukem po vlasech, napěníte a opláchnete. Rychle si na to zvyknete. Nedávno jsem byla nucena si umýt vlasy normálním tekutým šamponem a zjistila jsem, že už si nepamatuji, jak se to dělá.
První 2 mám odzkoušené, ten první je proti lupům a šeredně páchne. Ale zklidňuje a lupů mám přeci jen o něco méně. Ten druhý je na mastné vlasy a voní nádherně. Ale i tak jsem si musela mýt vlasy obden, takže tady žádný pokrok nevidím. Ten třetí jsem si koupila v pátek, vůně mi úplně nevyhovuje, ale asi si zvyknu. Měl by být proti nadměrnému padání vlasů, tak snad to alespoň trochu zabere.
Vydrží neskutečně dlouho, 3 puky mi vydržely déle než rok. Takže i když jeden stojí víc než dvě stovky, máte ho na dlouhou dobu. Až si budete přát, ať už se konečně vymydlí, protože budete chtít vyzkoušet další.

Kondicionér veganese. Opět Lush. Ta nejmenší lahvička mi vydržela 4 nebo 5 měsíců.

Sprchový gel a tekuté mýdlo z Marks&Spencer s kokosovou vůní. Stojí pár korun, takže tady se nikdo nemůže vymlouvat, že je to příliš drahé.
A to je pro dnešek vše, pokračování příště.
Používáte netestovanou kosmetiku? Jakou? A co by vás případně ještě zajímalo?

11 komentářů:

  1. ahoj :-) máš nádherný blog, přidala jsem si tě do sledování. Jestli můžu, tak pro změnu zvu na svůj blog. Sice nejsem vegetariánka, ale třeba se i tobě něco zalíbí :-)

    jinak k netestované kosmetice... já víceméně od jisté doby používám jen to nejzákladnější - přírodní mýdla, šampony od yves rocher (snad netestují), kosmetiku alverde z dm a nádobí a byt umývám výrobky ecoverde... Nevím od té doby co mám pejska a vím, že zrovna jeho plemeno (bígl) používá česká firma biovet na pokusy (má prý okolo 600 psů) tak se snažím co nejvíce číst etikety a dělat vše proto, aby byla kosmetika netestovaná... každej mi říká, že tím nic nezměním, o to víc mě těší, když natrefím na další lidi, kteří smýšlejí stejně jako já... a já říkám, že jednou, jednou budou všichni kupovat netestovanou kosmetiku a nebude potřeba týrání zvířat...

    OdpovědětVymazat
  2. To s tou BDIH kosmetikou jsem stále ještě nestrávila :-( Dík tip za pastu, určitě to bude následující pasta, kterou si pořídím. Od Marks and Spencer mám nejradši levandulový sprchový gel.

    Pokud pereš u rodičů, je jasné, že nebudeš kupovat zvlášť prášek na praní. A na své rodiče taky páku nemám, takže naprosto chápu. Já v tomhle mám naštěstí už volnou ruku, takže postupně všechny výrobky nahrazuji těmi netestovanými. Už roky se snažím, ale na tomhle poli jsou informace mnohem složitěji k dispozici a já stále často tápu.

    Dále je to krmivo pro mého psa. A tím se dostáváme k tomu, že asi i plno jídla pro lidi je testovaná na zvířatech (minimálně moje doměnka, tady nemám moc informací).

    @happy.lenulka: Neveř lidem, právě jen tím, že každý začne u sebe a bude důsledný se dá něco změnit! Takže jen tak dál, jednoho dne se ukáže, že máme pravdu my!!!!

    OdpovědětVymazat
  3. Lenulko, potvůrka má pravdu, nejdůležitější je začít u sebe. Říkat si, že sám nic nezmůžu, je hloupost, když takhle budou smýšlet všichni, nikdy se nic nezmění. Kdysi jsem viděla takový obrázek, na kterém je dav a každý si v duchu říká: "Kéž bych mohl něco změnit." A YR ještě nedávno měli HCS, ale ten certifikát jim byl odebrán. Prodávají totiž v Číně a tam všechny výrobky, které se tam prodávají, musí být na zvířatech testované, takže to, co jde do Číny se tam taky testuje. Nedělá to sice asi přímo YR, ale i tak.

    Potvůrko: Tak u toho BDIH bych to viděla tak, že asi se některým věcem dá věřit. Zrovna té pastě na zuby bych asi i věřila, ale té dekorativní kosmetice už asi ne. A ano, i potraviny se testují na zvířatech. Třeba čaj Lipton přestal být testován loni, ale chápeš to? Testovat čaj? Tak si tak říkám, co v tom muselo být za humáč, že se báli to rovnou prodávat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když už se mě ptáš (i když to byla asi spíš rétorická otázka, že?), tak nechápu. Vůbec nechápu, proč by jídlo mělo být testováno. Tak buď tam dávám věci "jedlé" a není důvod to testovat a nebo do toho cpu svinstvo a pak to ani nechci jíst. člověk se úplně zbláznil... Jen nevěřícně kroutím hlavou...

      Vymazat
    2. Byla to spíš řečnická otázka. A s tím, že se člověk zbláznil souhlasím. Zbláznil se už v okamžiku, kdy slezl ze stromu. A možná dokonce už v době, kdy vylezl z moře.

      Vymazat
  4. holky, ale vy jste mě asi špatně pochopily :-) já jsem jedna z těch co čte obaly a kupuje netestované, třídím odpad, omezuju maso na minimum, kupuji zeleninu od farmářů z biofarem,... snažím se co nejvíc je v mých silách, abych co nejméně ubližovala přírodě :-) třeba do rodičů pořád cepuju, že nesmí kupovat ty a ty přípravky... Ale u někoho je to jak mlátit hlavou do zdi :D ale super že jsou takoví lidé jako my...
    btw: levnější (nevím jestli veganské) variantou např na umývání vlasů je nastrouhat mýdlo (eco) a nechat nabobtnat v troše vody a pak si tím umýt vlasy... jen to zabere víc času, než jen sáhnout po šamponu v lahvičce...

    a prosím více takových článků!! a pokud budou i nějaké levnější alternativy (viz Mark and Spencer a spol), tak budu jen ráda :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem to pochopila, že se snažíš, mělo to být takové trochu povzbuzení, i když to asi vyznělo jako navádění:)
      Jinak tenhle článek je o tom, co konkrétně používám já, ale jako jeden z dalších článků můžu zkusit i návrh levnějších variant.
      Ale třeba ty šampuky jsou sice dražší záležitost, ale vážně vydrží hrozně dlouho, vlasy si myji obden a teď je mám někam k lopatkám a skutečně vydrží několik měsíců. Už víc než měsíc si říkám, že už mi ten zbytek musí dojít, že to už přeci není možný, a nic. Prostě pořád ještě je.
      Ale u dekorativní kosmetiky asi moc levnějších variant nebude, tam je to docela bída s nouzí, protože u nás moc značek, které se dají sehnat, není. Ale tak si říkám, že do dekorativní kosmetiky se investovat vyplatí. Přeci jen si to člověk dává na oči, na rty (takže toho číst sní), na obličej...

      Vymazat
  5. Skvělá kosmetika je od Alverde, která je běžně dostupná v drogeriích DM. A mají i zubní pasty a vše ty základní potřeby, které když dojdou je můžeme sehnat ještě dnes. Jen mě mrzí třeba parfémy a deo spreje, které se snažím objednávat z Oriflame. Ale musím přiznat, že parfémy stále používám testované na zvířatech, protože jsou o dost dražší a s menším obsahem. A to nejsem vyníravá na vůně.
    Pro mě se stala nyní nejdůležitější netestovanou kosmetikou pasta na zuby, protože přeci jen tu používáme dvakrát denně a neexistují vyjímky. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Jo, Alverde asi používá dost veganů, ale já zatím nic nezkoušela. Co se týče zubní pasty, tak jsem dost vybíravá a máloco mi vyhovuje, ani ta Jason mi tak úplně nechutná, ale pořád je to lepší, než běžné pasty. Možná příště nějakou Alverde zkusím.
    Parfémy mám dva ještě z dob před a používám je málo, nějak jsem se nenaučila je používat běžně, takže tohle zatím naštěstí řešit nemusím.
    S deo spreji fakt nevím, jak poradit, ještě tak deodorant tuhý, ale sprej... nic mě nenapadá, ale zkusím pohledat:)

    OdpovědětVymazat
  7. Ahojky, mám pro tebe možný řešení s rodiči, co se s mamčou dohodnout, že bys jí ten cenovej rozdíl mezi normal práškem a netestovanym doplatila? Je to jen takovej návrh... Jinak já v netestovaný kosmetice kupuju hlavně výrobky opatřený tím HCS certifikátem, protože to ostatní mi přijde takový ošemetný a nespolehlivý :/. Když je nejhůř tak beru Essence nebo Alverde, i když je mi jasný, že to jejich netestování je jen na "čestný slovo". Jinak doporučuju těm co budou mít cestu do Rakouska se stavit v Body shopu, protože ty ceny jsou fakt o dost nižší :)

    OdpovědětVymazat
  8. To už mě taky napadlo, ale já se trochu bojim toho, že by to třeba špatně pralo a pak bych musela poslouchat řeči na téma, že to je úplně k ničemu. Ale každopádně teď už jsem nastěhovaná v bytě, kde máme pračku, takže už to budu muset pomalu začít řešit :)

    OdpovědětVymazat