28. ledna 2012

Veganství jako módní doplněk

Ze všech médií se hrnou články na téma "Veganství - nový módní trend". Pokud jste na žádný ještě nenarazili, tak například tady, tady nebo tady.
Zaráží mě, že veganství je v první řadě považováno za módní výstřelek. Vážně je tak těžké připustit, že lidé, kteří se pro veganství rozhodnou, to nedělají kvůli módě? Vážně nikdo z těch lidí, kteří ty články píší, si nedokáže připustit, že to, co se se zvířaty děje, je přinejmenším divné, a že tedy ti, kteří se na tom odmítají podílet, to dělají z etických důvodů? Že je to způsob, jak vyjádřit nesouhlas?
Napadá mě mnoho snazších způsobů, jak se stát moderním člověkem, než se částečně vyčlenit z kolektivu. Nebudu nikomu nalhávat, že nikdy nemám problémy s odoláváním obyčejnému jídlu. Když přes celý byt voní bábovka nebo když je celá lednička narvaná "běžným" jídlem a zelenina je schovaná až v horní polici a já si musím stoupat na špičky, abych si mohla vzít papriku. Skutečně se tomu občas odolává jen stěží. Jako módní výstřelek si představuji teda úplně něco jiného, než si odpírat některé potraviny z důvodů, kterým nevěřím.
To, že mnoho slavných osobností se stává vegany, může být pro některé lidi ten první krok, aby si o veganství něco zjistili, ale rozhodně to nemůže být důvod jediný. Pokud se stanete vegany, musíte počítat s různými útoky na svou osobu, s "odbornými" radami na téma zdravá výživa (nejčastěji od lidí, kteří se tím sami neřídí), se zesměšňováním vás nebo vašeho přesvědčení. Na to je potřeba mít pevné nervy a rozhodně si nevystačíte s argumentem, že ten nebo onen je taky vegan. Takhle to nefunguje.
Navíc to není jen o tom, co člověk "nesmí" jíst (jako by nám to snad někdo zakazoval). Znamená to najít si kosmetiku, která se netestuje na zvířatech. Najít kvalitní nekožené boty. Odmítnout zoologické zahrady a cirkusy. Ujasnit si, jestli se srovnáte s nákupem vlněného kabátu nebo ne (jestli sníte o tom, že když se ovečky nejí, tak se mají určitě dobře a zachází se s nimi jako v bavlnce, sněte dál).
Takže ne, veganství není módní výstřelek, je to životní postoj a přesvědčení. A pokud se skutečně najde někdo, kdo to dělá pod vlivem módy, tak to velmi brzy poznáte, protože u toho moc dlouho nevydrží.

5 komentářů:

  1. Já bych si tady trochu troufla nesouhlasit, veganství je momentálně trochu módním trendem. Ale já si asi nemyslím, že módní a být přesvědčený nemůže jít jistým zpúsobem ruku v ruce. Na druhou stranu, konečně se to toto téma medializuje, což je podle mě dobře a celebrity tomu jistě napomáhají. Ale já jim to taky moc nevěřím.... možná mám moc předsudků. Ale taky říkám, že je mi jedno, proč kdo je veganem, tomu zvířeti to zachrání život stejně.

    Mě spíš děsí fakt, jaké lži v těch článcích uvádějí: "Odborníci však upozorňují, že bez potravin živočišného původu člověk přichází o přísun vápníku nebo železa." Tohle hýbe žlučí mně!

    OdpovědětVymazat
  2. Vždycky to tak bylo a vždycky to tak bude, že některý lidi prostě udělají cokoliv, aby drželi krok s jakousi módní vlnou. Mě by spíš zajímalo, kdo hlásí tuhle povrchnost, že by veganství mělo být módní?! Jednou by někdo mohl vyhlásit, že vraždění lidí je módní a taky ho budou všichni napodobovat? Občas mi připadá svět jako místo, kam vážně nepatřim...

    OdpovědětVymazat
  3. potvůrka: Vím, jak to asi myslíš, ale já prostě nevěřím tomu, že někdo může vydržet u veganství jen z módních důvodů, to se podle mě prostě vydržet nedá, pozoruji to na sobě a to jsem docela paličatá. Kdybych nebyla přesvědčená, že je to správné, už bych se na to vykašlala. A to, že v těch článcích upozorňují, jak je to nebezpečné, to je téma na samostatný článek, to mě taky pěkně deptá.
    Pravdu Mám Já: Vážně si nejsem jistá, jak dlouho může veganství fungovat jako móda - v takovém případě to je jen póza a dlouho nevydrží. Je to docela boj, všichni se o tebe bojí nebo tě zesměšňují... A to napodobování taky moc nechápu. Ale já se snažím vyvinout v samostatně myslící osobu a nenechat si do toho kecat, takže snaha splynout mi toho moc neříká.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pixie: To je právě to, čeho se bojím - že tihle lidé to dlouho nevydrží, že brzy zase začnou vyznávat něco jiného. Víš, ono je o dost jednodušší se stravovat vegansky, když máš na všechno lidi. Někdo ti vše nakoupí, uběhá si nohy místo tebe. Pak ti to někdo uvaří a předloží ti na stůl chutný pokrm. No, řekni sama, pak je to prostě vše o dost jednosuší. A zato budeš před světem vypadat jako někdo "lepší". Možná jsem jen moc nedůvěřivá, ale tomuhle boomu mezi celebritami moc nevěřím (tedy alespoň většině z nich). Ale jak říkám, třeba jim křivdím.

      Pravdu Mám Já: Hmmm.... vraždění lidí, moderní.... no, ono to už ale vlastně moderní je... ale to by byla zase diskuze na jiné téma :-)

      Vymazat
  4. Samozřejmě nesouhlasím, že veganství je módní trend. Ale i kdyby, tak alespoň i kvůli tomu módnímu trendu se pomůže několika zvířatům. Možná ne, ale já osobně jsem ráda za každého takového nového člověka.

    OdpovědětVymazat